Tuesday, November 27, 2012

kenapa mengeluh..

kita selalu mengeluh setiap kali ditimpa musibah...betul?

cuba kite tengok dunia hari ini...
kadang-kadang manusia apabila dia hilang sesuatu benda daripada dunia...
kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya...

berapa banyak dalam hidup kite telah melalui keperitan hidup?... cuba ingat!
ketika kita merasai keperitan, kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya...
tapi hari ini Allah telah keluarkan kita dari segala masalah dan kini berada dalam keadaan yang baik...
ketika kita ditimpa musibah tertentu...
kita kata, "habislah aku kali ni"...
tapi usia kita telah berjalan...
kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan hidupan ini...
ketika kita kata, " ya Allah tolonglah aku, ya Allah tolonglah aku, aku susah ya Allah"...
hari ni kita pun telah lupa akan perkataan itu...
dan kita pun kadang-kadang lupa untuk bersyukur...
di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya...

orang-orang yang diberitahu kepada mereka...
"nun orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tindakan kepada kamu"..
kata Allah, iman dia bertambah..

bukan seperti kita kita, "pasal apa lah Allah benci aku? apa lah dosa aku?...
tidak-tidak!!
kata Quran, iman mereka bertambah...
mereka berkata, "cukuplah bagi kami Allah, Dialah sebaik-baik tempat diserahkan urusan"..


No comments: