Wednesday, November 20, 2013

patah tumbuh hilang berganti

hai assalamualaikum.. yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti.. pernah dengor dan sudah taw ape maksud nyer keng..okeyh sebelum tu, den nak ucapakan selamat bercuti kepada yang bercuti..hehe and musim hujan dah pon mula menjenguk, harap2 dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan dari segala bala bencana..amiin


yang patah akan tumbuh..ape maksud nya? dahan yang patah insyaAllah akan tumbuh kembali..ranting yang patah insyaAllah akan muncul kembali..tapi tak semua yang patah tu akan tumbuh kembali, contoh gigi..bile dah patah gigi yang kekal, memang takkan tumbuh daa gigi yang baru nyer..


dan yang kedua adalah 'yang hilang akan berganti'..mak ayah, sahabat, sanak saudara, cinta pertama dan yang seumpama dengan nya adalah sesuatu yang takkan ade galang gantinya..


lihat lah sekeliling, pandang orang2 di sekitar kita..sebenarnya kita sentiasa didampingi oleh insan yang tersayang..namun kita takkan menyedari atau menghargainya sehingga lah ia pergi buat selama2nya dari hidup kita..


selalunya kita nak sangat memilih kesempurnaan.. nak sesuatu yang perfect walaupon kadang2 kita ditipu oleh lakonan yang sementara.. dan kadang2 kita tahu ape kemungkinan kesudahannya, tapi kerana rasa atau perasaan ingin memiliki terus memberi harapan dan keyakinan agar jangan sesekali berputus asa..


"kita merancang Allah juga merancang, dan Allah adalah sebaik-baik perancang"..

Thursday, November 7, 2013

cari korja

Hai! assalamualaikum.. dah tak lama lagi dah sekolah pon dah hampir nak masuk musim cuti akhir tahun, semua orang makin sibuk ngan hal masing2.. den pon begitu lah jugak gamaknya..cuma bezanya den hanya rilek, senyum tak perlu kata apa2..

bukan den tak buat kerja, tapi den tak taw nak wat cane kerja den ni..hehe..biaso lah, memang den selalu wat kerja last minit..pastu mula lah ngeluh sane ngeluh sini..

herm...dan bagi bebudak 'u' ataupon mane2 institut pengajian yang akan bercuti buat sementara waktu ni pasti sedang terhegeh2 nak cari kerja parttime keng..

kalau yang dapat alhamdulillah, yang tak dapat tu kena la paham yang skang ni memang susah nak dapat kerja..tambah2 kerja yang makan gaji ni, lagi la susah..yang gaji seciput memang la berlambak, tapi ko nak ker kerja kadang2 tak padan ngan kudrat kita, tapi gaji punya la kedekut..

lain la kalau nak tak nak terpaksa la jugak, nanti tak berasap la plak dapur kalau tak kerja yang gaji seciput tu.. laen situasi laen penyelesaiannya..betui dakk

yang dah bergraduate plak, jangan la terlalu memilih kerja sangat..kesian kat diri senirik bang oit..sekarang ni majikan akan lebih menumpukan pekerja yang berkelulusan tapi perlu seiring dengan pengalaman..ko ade kelulusan, belum tentu ko akan dapat kerja..tapi kalau ko ade pengalaman, lagi cerah peluang ko untuk dapatkan kerja..tak caye, cer datang mintak kerja ngan aku!..tengok dapat ke tidakk

see ya bai


Sunday, November 3, 2013

Kelate lawe pehe

WATSON Piala Malaysia dah pon berakhir.. Pahang berhak menang and kelate berhak untuk kalah.. Walaupon kecewa bercampur frust, slogan this is pantai timur buleyh la sebagai pengubat hati den..alahai

Assalamulaikum tuk korang, dan salam tuk gajah untuk semua penyokong TRW..hehe.. Memandangkan blog den ni dah berdebu sesangat kot, hati den ni tergerak sikit untuk meluahkan isi hati den ni kat sini..kurang2 bile hati den tak keruan, buleyh la jgak den flashback balik kenangan dulu2..

dalam seminggu dua ni kondisi den agak kurang sihat sikit..kejap demam kejap baek..batuk pon tak hilang2 lagi..ditambah plak masalah kat telinga den.. Allah masih sayang kat den, tapi den ni yang tak reti nak bersyukur ngan segala nikmat yang Allah berikan..den ni tegolong dalam kalangan orang yang hanya tahu cakap, tapi xreti nak buat..

Sebab tu la hati den ni makin lama makin keras..korang tolong la doakan den berubah neh..den pon nak jugak jadi baek cam korang, xder la nak hipokrit sangat macam den ni..orang kat luar pandang tinggi gile kot kat den, walhal tinggi den takde la sampai 180 cm..tapi kat perangai den yang sebenar hanya Allah dan diri den jer yang taw..

Pe pon, den berharap agar kesihatan den makin baek dan sentiasa diberi hidayah oleh Allah taala.. bebai guys

Saturday, August 17, 2013

Tak semua yang nampak baik tu baik..

Kita baek, kita nak keluarga baek, rakan sobat yang baek, pasangan yang baek, jiran yang baek.. pendek kata semua kita nak yang terbaek keng.. tak caye  tepuk dada dengan hulu lesung, pastu tnye betul ke tidak..

Malam semalam den ade terbincang tentang ciri2 pasangan dengan geng2 sekeluarga..dan korang pon tahu, seteruk mana pon seorang lelaki itu, dia tetap inginkan pasangan yang baek untuknya.. so, den mengeluarkan isu tak salah kalau kita sebagai lelaki ingin memilih seorang gadis yang sederhana, maksud den tak semestinya kita kena pilih yang bergelar ustazah, yang komplik menutup auratnya..

Bukan ker elok kalau kita ambil yang sederhana and then kita jadikan ia or kita bentuk dia ke arah yang lebih baek? Sebelum kawen memang lerr nampak rugged, nampak hot bling bling gitu, tapi sekeras mana pon hati seorang isteri pasti akan cair bila bersama suaminya..tak gitu??..

Habis jer hujah, den diberi satu perumpamaan yang sangat2 berbisa dan membuatkan den terhempok di bucu meja..

“tak semua orang yang pergi masjid itu baek, tapi orang yang baek 
pasti akan ke masjid”
“tak semua yang tutup aurat itu baek, tapi seseorang yang baek 
tentunya akan menutup aurat”

Den terdiam, then perlahan2 menganggukkan kepala..betul jugak kata mamat ni.. so, dengan yakinnya den mengatakan kita kena pastikan pasangan impian kita tu menutup aurat dengan sempurna sebelum berkahwin..haha..sayang punyer pasal keng..

“kenapa kita kena berubah? Just be yourself bleh? Lepas kawen itew tutup laa..”

Haa..pernah dengor statement cenggini?.. betul la tu kita kena jadik diri sendiri, tapi bukan laa dalam hal2 yang dah terang lagi bersuluh yang ianya salah.. contoh, suka merogol.. bila tnya kenapa merogol? minat.. mana boleh minat buat benda jahat? Just be yourself..

Berubah? Ape salah nyer kita berubah ke arah yang lebih baek.. bukan untuk orang laen dikk oii.. untuk diri awak jugak.. :-)

Dan yang nak berubah lepas kawen.. acane kalau mati sebelum sempat berubah? Camano kalau mati mase tengah bersanding? Tak ke sasau pasangan korang tu nanti..sebab tak sempat merasa..muahaha

Jadi sekarang ni terpulang kepada diri masing2.. siapa yang pilih jalan yang kongfem ada lampu, insyaAllah dia akan diterangi dengan Nur keimanan.. tapi kalau kita memilih jalan yang yang penduduknya malas membayar bil elektrik, maka bersedialah untuk menghadapi hari2 yang penuh kegelapan..

Jazakumullahu khoir.. bubye :-)


Friday, August 16, 2013

Tak usah nok sedeyh-sedeyh..

"biar orang buat kita, jangan kita buat orang".. Pesanan ini oleh saudara Shaheizy Sam.. Pernah dengar keng??..

Kakak den plak selalu pesan, kita tak perlu buat perkara yang menyakitkan hati orang untuk mendapatkan sesuatu..biarlah kita yang sakit, biarlah kita yang menderita kerana kita sedar hanya Allah yang tahu niat kita..

Kita semua belajar dari pengalaman keng, masing2 ade pengalaman pahit, manis, tawar, masam dan sebagainya..berbagai2 masalah yang datang.. bergeleng2 air mata yang menitis disaat kita merasakan hampir2 putus asa menghadapi dugaan.. Berbuih2 mulut mengeluh akan nasib yang menimpa..

Tapi sedar tak sedar, kita dah pon meninggalkan dugaan tersebut berlalu pergi.. Cuba kita flashback balik n cuba bandingkan tindakan baik dan tindakan buruk yang kita dah lakukan.. Kalau tindakan buruk, adakah kita merasa tersangat bahagia sekarang ni? tapi kalau kita buat sesuatu yang baek, den yakin yang kita akan tersenyum dan bersyukur atas apa yang telah kita lakukan..

Sebab nya, kita mengalah tak semestinya kita benar2 kalah.. Dan yang menang, biarlah dia menang dengan caranya sendiri.. Jadi tak perlu bersedih la dik oii.. satu hari nanti Allah kan tunjukkan sape yang menang, dan sape yang kalah..


Tuesday, August 13, 2013

Dengarlah nasihat den....

"Berkatalah benar sekalipun pahit"..

Kadang kebenaran yang terserlah itu mencederakan hati kita.. Dan kita luka dan terus luka.. Dan kita sendiri tidak tahu apa lagi yang harus dilakukan seakan tiada lagi jalan penyelesaian.. Kita takut dan amat takut akan kenyataan yang sebenarnya hingga kadang kita hanya mampu lagi tersenyum walau pada hakikatnya kita mahu menangis sekuat - kuatnya..

Sebab itulah adakalanya kita terpaksa berbohong demi sesuatu yang kita hajati..kadang2 kita terpaksa menipu demi sesuatu yang kita sayangi, demi sesuatu yang kita cintai..namun percayalah, apa yang berlaku adalah takdirnya, sesuatu yang tak mampu untuk kita hindari..

Seperti kehidupan ini juga, ia akan berlalu dan terus berlalu.. Kesakitan yang kita rasakan sekarang akan hilang bila tiba saatnya..malah kesenangan yang kita rasakan sekarang jugak akan hilang pada suatu hari nanti..

Kecantikan, kesempurnaan dan berbagai lagi "an, an, an" di belakang hanyalah pinjaman.. usahlah mencari kesempurnaan kerana kadang kita tak tahu bahawa yang sederhana itu akan memberi kebahagiaan kepada kita..

bubye sayang.. :-)

Monday, August 12, 2013

syawal

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batinggg diucapkan kepada seluruh muslimin dan muslimat, ibu-ibu, kakak-kakak serta adik2 yang dikasihi sekalian.. :-)

Tuesday, August 6, 2013

nape lah hati den ni kotor sangat.. :-(

“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.”

Selama kita hidup, terlalu banyak persoalan yang tak mampu kita rungkaikan..dan adakalanya dah pon jelas jawapannya, tapi terlalu susah untuk ditelan seandainya ia hakikat yang sangat pahit untuk kita..

Apakah ujian paling besar yang pernah diterima?

Ramai yang beranggapan dan mengaitkan ujian besar dengan sesuatu yang bersifat kehilangan, kegagalan, kedukaan dan kesedihan yang berlaku kepada diri sendiri. Malah ada yang penuh yakin, berani dan dengan bersahaja berkata, “ setakat ini saya belum diuji. Semuanya kelihatan biasa-biasa sahaja”.

Dan mungkin tiada yang akan mengatakan “ujian paling besar adalah ujian tidur. Ketika muda, saya gagal bangun solat subuh atau ketika dewasa saya gagal untuk solat berjemaah di masjid.” 

Kenapa? Bukankah Solat yang akan dihisab terlebih dahulu. Ia sepatutnya menjadi isu yang paling besar.

Namun realiti kehidupan kita tidak begitu. Solat bukan sesuatu yang terlampau dijaga. Jika berkesempatan, barulah kita akan ke masjid. Jika tidak memadailah dengan solat di ruang pejabat atau di rumah sahaja. Malah mungkin ada yang secara terus-terusan meninggalkan solat lima waktu yang menjadi teras utama mereka yang mengaku beragama Islam.. kalaulah kita semua dapat berfikir dan mengambil iktibar bahawa jika orang dewasa pon tidak menganggap solat sebagai sesuatu isu yang besar, agaknya apalah yang boleh diharapkan daripada anak muda.

......................................................................

Berkali-kali den baca artikel ni, den cuba mengharapkan rasa insaf dan ingin bermuhasabah kan timbul kat dalam hati. Tapi sayang, hati den terlalu kotor untuk merasai perasaan sebegitu.. 

“Ya Allah, tujuan ku menulis hal ini bukan lah untuk mendapat habuan dunia, tapi ku memohon padaMu ampunkanlah segala dosaku, sucikanlah hatiku yang semakin menghitam ini ya Allah. Ku memohon padaMu ya Allah!” :-'(

Monday, August 5, 2013

Ketika den termenung..

Tak semua yang kita mahu akan menjadi milik kita.. 

“kita merancang, Allah taala juga merancang, 
namun Allah taala adalah sebaik-baik perancang”

Kadang-kadang kita merasakan ianya yang terbaik untuk kita, namun hakikatnya kita takkan tahu sehingga lah tiba saatnya.. mungkin Allah nak kita sedar dan bermuhasabah balik dengan apa yang telah berlaku.. 

Alhamdulillah urusan PLKN den dah hampir nak selesai.. semalam bertungkus lumus sepanjang hari untuk siapkan borang dan surat sokongan..siap packing, terus pos ke “Kementerian Pertahanan”.. sekarang ni tinggal borang sokongan kedua yang belum diserahkan.. insyaAllah hari ni jugak den nak selesaikan.. semoga dipermudahkan..

“ehh.. ehh!.. umur den sebenarnya dah tua daa pon..jangan la ingat den ni baru abis spm.. den terima tawaran PLKN ni masa form6 lagi, tapi sebab masa tu den tengah sibuk nak exam, terpaksa tangguhkan.. setahun kemudian, den dah pon selamat sampai kat “overseas”, hakk ppui..oversea lahh sangat..  lagi sekali den terpaksa tangguhkan..

Habis study kat tempat orang, den terus balik..sambil tanam anggur kat kampong, ade la jugak tertanya2 bila la agaknya pihak plkn nak panggil den..tunggu punya tunggu sampai lah den dapat kerja kat Klang, tak lama den dapat plak tawaran kerja kat Kelantan..

Ape lagi, terus den letak surat resign kat meja tuan pengarah kat tempat den kerja.. dapat tak dapat, hari tu jugak den balik Kelantan, pasal esoknya kena p ambik surat tawaran, minggu depan masuk kerja.. So sampai sekarang ni la den kerja kat situ.. gaji tak seberapa, tapi ok la sebab duk kat kampung, and den pon masih bujang lagi..ngee~

Tiba-tiba tak disangka plak, minggu lepas surat PLKN sampai kat tangan den..haduii..tetiba jer perut den jadi sakit, sebab memang den takde plan pon pasal ni..kena ambik cuti tanpa gaji plak tu.. selidik punyer selidik, baru la den tahu, rupa-rupanya pihak plkn dapat detect kedudukan den melalui tarikh mati passport..patut lorh..

Dalam masa 2 mngu den kena siapkan borang dan surat sokongan untuk penangguhan serta pengecualian..korang tolong la doakan untuk den nehh..plizzz sangat2 :-(



Saturday, August 3, 2013

leka dengan kenikmatan tanpa sedar diri dalam kejahilan

Kadang-kadang kita terlepas pandang sesuatu perkara padahal ianya sangat bermakna atau sangat2 penting dalam kehidupan kita…

Nampak seakan-akan dah nak lari dari tajuk sebenar daa ni..hehe.. cerita yang den nak kongsi kan hari ni :~


Waktu asar tadi, den p masjid agak lewat sikit..
Masuk dalam saff, angkat takbir mengikut imam di tengah-tengah rakaat..
Den terus baca surah Fatihah, imam ruku’, den terus baca, imam I’tidal, 
baru la den ruku’.. selesai sembahyang, wirid, doa semua sekali..time nak salam
ada la sorang hamba Allah ni tarik tangan den terus bagi penampor..
aduhh!! Nasib baek tampor kat paha, kalau kat pipi, alamatnya memang pendek umur la pakcik tu jawabnya..terus dia tanya,
“tadi adik sembahyang berapa rakaat? Adik masbuk tadi kan, lepas tu adik tambah berape rakaat?
aiseh man.. soalan yang sama pernah ditanya oleh seorang bilal pada 5 tahun yang lalu.. 
tanpa gagap, den jawab “satu rakaat jer”..kenape pakcik tanya?”..”takde la dik, setahu pakcik, orang yang tak sempat ruku’ bersama imam, tak dikira rakaatnya itu..
wahh, tergagap den nak jawab.. “time kasih pakcik..tapi pernah tak pak cik dengar, makmum dibenarkan untuk baca fatihah sehingga lah imam turun untuk sujud kedua pada rakaat tersebut?”..
si pakcik terus tersenyum, sambil sekali lagi menepuk paha den, “itu yang pakcik tahu lah, nanti adik tanya lah sape2 yang lebih a’rif neh..assalamualaikum!”
………………………………………………………………

Den terus balik, berfikir kenapa persoalan yang sama kembali berulang..dan kenapa den tak cuba mencari dan selesaikan permasalahan ni 5 tahun yang lalu?

Sedar tak sedar, den sebenarnya terlalu leka dengan kenikmatan dunia..hanyut dalam kesenangan yang Allah taala bagi.. astaghfirullah.. ya Allah, kuatkan imanku, tetapkanlah hatiku di atas jalanMu ya Allah!.. :-(




Satu soalan hari raye dari den untuk korang jawab!..

Mood: tengah bercuti, tapi jiwa kosong.. tanpa ketahui sebabnya, mungkinkah disebabkan surat panggilan PLKN lepas raye nanti..sob3

Pernah terbaca satu ayat yang berbunyi, “ hanya kerana dia tak menyukai sikap kita, tidak bererti kita harus mengubah keperibadian diri, jangan kehilangan diri kita dalam proses mencintai seseorang”..

Berkali2 berfikir, ada betulnya namun ade cacat celanya..contoh:-
            
     Kasyah adalah seorang yang lelaki yang tak kurang hensemnya, seorang lelaki tulen namun agak lembut dari segi pergaulan.. sentiasa bercakap dengan senyuman, tak suka marah2 walau hakikatnya dia adalah seorang yang panas baran.. seorang yang mementingkan perhubungan, seorang yang inginkan perhatian dan suka memberi perhatian kepada pasangan.
            
     Cerita bermula bila dia ingin menyukai seseorang yang keras kepala, ada rupa tapi tak suka bercakap banyak, suka bercakap dengan suara kuat dan kasar, seorang yang tak suka bagi komitmen sepenuhnya dalam perhubungan, seseorang yang moody tanpa sebab yang tak diketahui, seorang yang tak suka berlebih2 dalam memberi perhatian.. pendek kata Kasyah ingin menyukai seorang bernama Ayu yang  sangat-sangat berbeza sikapnya..
            
     Di awalnya saling menceritakan hobi, sifat dan perangai masing-masing.. kasyah sentiasa bersabar melayan karenah ayu yang buat endah tak endah tentang hubungan mereka walaupon hubungan itu belum lagi sampai ke tahap bercinta.. Kasyah menyapa dengan suara yang lembut akan dibalas dengan kasar oleh ayu..
            
     Kasyah call atau mesej, kadang2 balas kadang2 tidak.. kalau diam, boleh makan 3,4 hari pon belum tentu ayu akan pedulikan kasyah..alasannya sibok! Namun bila ditanya, adakah ayu ingin kan sesuatu yang baek dalam perkenalan itu, dengan pantas akan dijawab “yes!”
            Maksudnya ayu juga inginkan sesuatu yang membahagiakan dari kasyah tapi dengan caranya tersendiri yang pastinya akan melukakan hati si jejaka.. bila kasyah meminta ayu untuk memberi komitmen jika inginkan perubahan, namun tanpa rasa bersalah dan selambanya dijawab, “ saya tak pandai nak bagi komitmen”..
…………………………………………………………………………………………………………
So, sekarang ni siapa yang bersalah..adakah kerana kasyah yang sentiasa berlembut? Atau ayu yang memegang prinsip, “kau nak, kau boleh datang dan ikut cara aku..kalau taknak, sila pergi!”..

Bila dilihat kepada ayat, “kita tak perlu berubah untuk mencintai seseorang”, mungkin tak ade sesapa pon yang bersalah..

Kasyah tak perlu berubah untuk menjadi seperti yang diinginkan oleh ayu, dan dia sendiri tak boleh mengharapkan ayu berubah kerana konsepnya tetap sama.. ayu tak perlu mengubah dirinya semata2 kerana ingin cinta dari kasyah..

Persoalan, adakah begini hakikatnya?? :-)


Friday, August 2, 2013

Cobaann..

Assalamualaikum semua.. ape kabar? Arap korang suma sihat walafiat.. lama menyepi bukannya merajuk, kerana kalau merajuk tersangat laa susah nak pujuk.. itu lah sebab seseorang akan melupakan sesuatu yang tidak begitu berharga pada mata kasar namun adakalanya ia menjadi harta yang sangat bernilai kalau dipandang dengan mata halus.

Ayat femes sering dilontarkan saat seseorang diuji, “bersabarlah dengan ujian, Allah takkan menguji hambanya yang tidak mampu menghadapinya”.. Alhamdulillah, saat diuji kalau kita bersyukur dengan segala apa yang kita ada, insyaAllah kita akan dapat mengharunginya dengan penuh sabar..

So, ape citer hari ni? Aku nak kongsikan satu buku yang ditulis oleh Dr. Muhd Kamil Ibrahim.. buku yang ringkas tapi menghiburkan bagi sesiapa yang inginkan ketenangan.. Buku yang bertajuk “Bersyukur saat diuji” cuba membuka minda si pembaca dengan satu cerita yang menarik.. antaranya:~

“Inikah Ujian?”

Saya didatangi oleh seorang ustaz 
yang mengharapkan pertolongan agar anaknya diterima masuk sebagai staf UITM. Jawatan kerani. 
Pagi-pagi lagi beliau sudah muncul di rumah. 
Lalu saya dengar dengan teliti tujuan kedatangan beliau dan dengan nada perlahan saya berkata,

“Ustaz, boleh saya bertanya satu soalan? 
Jika ada calon yang ditemu duga, 
katalah anak ustaz yang paling teruk sekali, 
tidak berkelayakan, maka jika saya memberi markah yang tertinggi kepadanya, adakah saya berdosa?

(nota: beliau memberi jawapan, “berdosa”). 

Sanggupkah ustaz menyuruh saya melakukan dosa?”
Saya menitiskan air mata di hadapan beliau. 
Dalam sebak inilah saya nyatakan kepada beliau, 

“ustaz, saya mungkin mempunyai sedikit kuasa, 
tetapi kuasa Allah lebih luas dan tidak terperi hebatnya. 
Saya tidak mahu berdosa. 
Tolonglah saya ustaz untuk tidak melakukan dosa. 
Ustaz orang beragama. Ustaz orang pandai. 
Saya orang bodoh, jahil dan tidak berilmu.”

Beliau meninggalkan rumah saya berkata apa-apa..


di manakah ujian? Disaat kita diberi harta dan pangkat oleh Allah taala, ke manakah kita belanjakan, ke manakah kita gunakan kuasa yang kita miliki?..

Thursday, May 30, 2013

Semua orang bincang pasal kawen..kawen kawen kawen..

Hai assalamualaikum..apa kabo semua, sihat noh? Hangpa suma hepy noh? awat plak xhepy, skang musim sekolah, takkan xhepy lagi kot..

yor lerr..tu aku taw..sebab tu la aku tanya..kut2 ade insan2 di luar sana yang tak berape nak hepy, buleyh jugak aku tolong bagi pendapat or jalan penyelesaiannya.. Lagipon skang musim orang mengawan..amboih bahasa, ni ko sekolah mane ni? bukan dulu belajar sekolah agama ehh.. memang r..tpi dulu belajar xabis.. banyak la ko punyer alasan, ni kalau mak bapak hang taw, menyesal dorang lahirkan hang..

amboi, sedap mengata aku..ko ingat mak hang hepy sangat lahirkan hang..dah la kepala besar, xder rmbut plak tu..dahh! dah! jangan nak gaduh kat sini, dua2 aku debik keng..baek korang blah skang!..blah!

mak aih, eksyen jer la abang tadi tu kan..macam la kite tak taw yang dia baru putus tunang, patut la tengah mengamuk sakan..hhaha.. So, untuk yang telah dan bakal melansungkan perkahwinan, ku ucapkan tahniah dan ku doakan jugak semoga kekal hingga ke akhir hayat dan sentiasa berada dalam rahmat Allah..

Setakat ni aku takder la nak jeles sangat tengok orang kawen.. Sebab aku taw yang aku belum bersedia untuk ke arah itu.. Mane la taw adanya keberkatan dengan meraikan orang yyang berkahwin, keberkatan tu akan melekat kat kita, seterusnya memudahkan lagi usaha2 ke arah itu.. tapi niat pergi kenduri tu biarlah ikhlas, jangan pegi sebab nak tengok awek nehh..

annyiong.. :-)

Friday, May 24, 2013

Syukran ya ustaz...

Selamat hari guru tuk diri sendiri and kepada bakal2 guru sekalian.. Memandangkan kat sekolah,  baru semalam diberi kesempatan untuk menyambut "hari guru".. memang esaited la jgak coz nanti kan ade anugerah untuk guru paling macho..muahaha

Tapi sayang nya, rezeki xder..huhu..taw la aku ni garang, korang suke cikgu yang sempoi2 jer keng..arghh..tengok la cane aku balas dendam nanti.. :-P

Dan part paling best lg, dapat adiah woo.. besday aku senirik pon xder orang nak bagi hadiah, dapat adiah hari guru pon jadik laa..ngee~ sob3

Pe pon, dikesempatan ini ku nak ucapkan selamat haru guru dan berbanyak2 time kasih kepada semua cikgu2 yang pernah mendidik diri ini tak kira secara langsung mahupon secara tidak langsung.. jasa cikgu terlalu besar buat diri ini, yang xkan dilupakan sampai bila2.. maafkan diri ini andai pernah menyakiti hati cikgu2, dan semestinya maaf sangat2 sebab seumur hidup sy, memang sy xpernah pon bagi adiah kat cikgu2 sekalian..ngeh3

babai..

Thursday, May 23, 2013

berjanji...

akhirnya berjaya jugak aku habiskan citer the amazing spiderman..makan masa 3hari woo walaupon sebenarnya dah banyak kali aku ulang citer ni.. kebestannya tak penah kurang ckit pon..

best nyer citer ni, watak hero agak kelakar and jalan ceritanya xder la poyoo semacam jer.. kalau bab menjiwang plak, cara hero agak simple untuk memikat si awek..cool and steady

Dan di akhir cerita, ad satu kata2 menarik " janganlah berjanji kalau tak mampu kita tunaikan".. tapi ape salahnya kalau ianya untuk kebaikan..kiranya macam si hero buat keputusan untuk meninggalkan heroin semata2 untuk tidak melibatkan si kekasih dengan ancaman2 yang mendatang..

Tapi tu dalam cerita lorh..dalam kehidupan harian, kalau dah janji tu kena la tunaikan..haha..jiwangg la sssangat..pppui

Tuesday, May 21, 2013

mencari...

Bila tajuk mencari pasti orang pikir pasal jodoh keng.. pe laa, kecik2 dah pandai nak maen kawen2..aih, kecik2 pon cili padi taw..

tapi kali ni aku nak bagi tip2 kat adik2 kita kat luar sana lah, sebab aku masih belum masuk dalam bab mencari ni.. kira tak sesuai laa untuk aku nohh..hehe..just for u

--> carilah pasangan yang boleh mengingatkan mu tentang sembahyang.
---> bukan pasangan yang selalu mengajakmu tengok wayang

--> carilah pasangan yang selalu mengingatkan dirimu untuk mengaji.
---> bukan pasangan yang selalu mengajakmu sms tiap2 hari

--> carilah pasangan yang selalu mengingatkanmu tentang menutup aurat.
---> bukan pasangan yang hanya tahu nak mengurat

--> carilah pasangan yang boleh mengajarmu menghormati orang tua.
---> kerana di situ letaknya pintu syurga

see ya!!

Friday, May 17, 2013

Ada jodoh

Bila hati hepy, sumanya indah keng..setiap saat rase nak senyum jer kan.. Tapi bila hati tak tenang, nak senyum pon terase kelat..

Sehebat mana kita berkasih sayang, selama mana kita bersama tapi kalau itu bukan jodoh kita memang takkan ke mana.. Saya xsalahkan awk, xkan marahkan awk.. Dan itu yang saya akan lakukan sampai bila2..

Maafkan diri ini andai diri ini bersalah..sowi sesangat

Saturday, May 11, 2013

Kawenn

Pernah p kenduri kahwin? mesti pernah keng..tapi kes aku ni agak laen ckit kot, tetiba aku rasa nerves semacam jer..xtaw kenapa, jantung duk dupdap dupdap..takkan ini satu petanda kot..haha..amiin

Kisahnya petang tadi aku p kat rumah sorang kawan, dia baru jer kawen..alhamdulillah sumanya selamat, muda2 lagi dah kahwen..sekurang2nya dapat mengelakkan atau mengurangkan diri dari melakukan maksiat, tak macam aku ni, kembang semacam jer..kawen tu tak jugak..hehe

Tapi yang tak best nyer, aku memang nerves gile2.. nasib baek aku bawak jugak peneman yang tak berapa nak setia ni, buleh jugak aku cover2.. Klu datang sorang, xtaw la cane jadinya..

Pe pon, tahniah ku ucapkan buat Azmir Azri & Tasneem Sayorwan.. semoga berbahagia dan kekal hingga ke anak cucu..amiin

Monday, May 6, 2013

Ehem..ehem

If we had met and loved
During different times, different place
Would we be happy right now?

For the rest of my life
It should have been you
But now it will only be my staggering figure

Since i can't hate you
Or forget you
I guess
There's nothing left for me to do,
Other than to love you

If i can for just one day
Let my heart rest
Forget you and breathe a little easier

For the rest of my life
It should have been you
I guess there's nothing left for me to do
Other than to love you

Monday, April 29, 2013

gwiyomi??

hai assalamualaikum.. selamat bercuti ku ucapkan buat diri sendiri dan kepada rakan2 seperjuangan sekalian..

cerita hari ni adalah mengenai fenomena gwiyomi..ape kebenda ntah..sampai bobo parodi pon sekali lagi mengeluarkan video mabuk nya..benci se benci bencinya...arghhh! amboi, garang nampak..hoho

sebelum ni riuh satu dunia mengenai tarian gangnamstyle sampai kt malaysia pon ramai makhluk yang trlompat2 dan terkinja2 menari mengikut tarian PSY..

So skang ni sekali lagi rakyat malaysia dilanda wabak tarian dari korea, yg diberi nama gwiyomi..sampai cik wawa zainal pon sanggup mencemar duli dan menyumbangkan wajahnya yang comel terlampau demi membuat aksi ini.. yang ni jer aku suka..muahaha

Tapi ada sedikit moral yang ingin ku kongsikan..perasan atau tidak kita terlalu menghargai dunia hiburan..terlalu obses dengan benda2 yang nyata ianya adalah satu dakyah yang sengaja ditonjolkan oleh yahudi dan konco2nya..dengan satu tujuan, ingin merosakkan pemikiran anak2 muda islam..

same2 kita pohon keampunan dan dijauhkan dari perkara2 yang melalaikan..amiin..

Sunday, April 28, 2013

Bila hati dah suka...

Hai assalamualaikum and salam sejahtera.. menjelang pilihan raya ni arap2 kita semua dikuatkan semangat oleh Allah Taala untuk sama2 kita berjuang di atas jalanNya..

Lagi2 status jiwang..ape ke hel ni..hoho.. saba noh, jangan nak melalut..mana ade jiwang, status normal jer tu.. tapi kalau korang nak tau memang aku ni agak jiwang jugak la.. Walaupon tak ramai yang suka lelaki jiwang ni, ade aku kisah! ngohngeh..

Tapi sekurang2 aku ada sebab untuk berperangai macam tu..hehe..apa sebabnya? biarlah rahsia.. So, bila hati dah suka, buatlah ape pon kita akan sentiasa hargai sesuatu benda tu keng.. Ibarat kalau kita minat pelakon Wawa Zainal, dia berlakon la citer ape sekalipon, kita tetap akan tengok..sebab ape? sebab hati kita dah suka..

ehh, takkan tak kenal kot wawa zainal..mak aih, nama 25 rasul pon ingat2 lupa, ada hati nak ingat nama artis..hadui~insaf!!  begitu la jugak keadaannya yang berlaku pada diriku ini.. Aku suke kat sorang kawan ni taw..suka ni bukan maen2, buleh bawak mati woo..hoho..tapi keadaan tak mengizinkan, mybe aku tak cukup handsome untuk dia..cewahh ayat sedey.. :-( 

walaupon mungkin kita takde jodoh, arap2 ade la kot..tengok tu, ape ni? tadi nampak macam pasrah, pastu macam tak rela pulak..arghh tensionn

hehe, jangan la marah..kita cuma berdoa dan mengharap.. ape pon, be hepy and be more strong.. thanks sebab menganggap diri ini sebagai seorang sahabat.. bebai

Saturday, April 27, 2013

"saya tak bahagia"?

Hai assalamualaikum...  kaifa halukum jami'an? sihat sokmo neh insyaAllah..

Pertama sekali aku nak ucapkan time kasih kepada mana2 antara korang yang pernah bersama aku tak kira secara zahir mahupon melalui alam dunia di hujung jari ini, yang selalu bagi support dalam segenap segi, di saat diri ini sangat2 lemah, ada yang bersimpati dan pasti ada yang hanya memerhati dan akhirnya berlalu pergi..time kasih banyak2..

Benda pertama yang aku dapat hari ni, mesej dari seorang sahabat yang sangat2 dihormati lagi dikasihi..cewahh.. haha.. dia bercerita tentang kebahagiaan.. lama aku duk perhatikan mesej ni, terfikir sambil mengeluh.. cane eh nak tolong? aku pon kurang mahir sebenarnya, tapi dah kawan sendiri yang mintak tolong, insyaAllah akan kuusahakan hingga ketitisan darah yang terakhir..hehe

Sebelum ni pon aku pernah bercakap mengenai kebahagiaan, bahagia adalah sesuatu yang subjektif.. bukan mudah untuk dicari kerana ia bermula dari diri kita sendiri.. hati tak tenteram bermakna ada sesuatu yang tak kena yang telah kita lakukan.. Kita yang menentukan kebahagiaan kita sendiri dan bukannya orang lain..

Ada satu petikan dari blog seorang sahabat ;
       "Kebahagiaan bergantung kepada keputusan kita sendiri untuk bahagia.. Jadi kebahagiaan adalah suatu keputusan.. Bila dan dimana saja kita dapat memutuskan untuk berbahagia atau tidak."

Senyumlah sepuas-puasnya, berdoalah tanpa berputus asa, insyaAllah satu hari nanti kebahagiaan akan hadir dalam hidup kita.. sama2 kita berdoa

Thursday, April 25, 2013

angan-angan

Yerr aku mengaku yang aku kadang2 suke jugak duk termenung berangan2 konon2 memikirkan masa depan..haha..poyo keng

tapi aku yakin bukan aku sorang jer yg layan perangai camni.. bak kata pakar sejarah, "kuala lumpur takkan wujud kalau tidak bermula dari sebuah angan2"...

So antara angan2 aku, nak ada beby satu hari nanti..haha.. lagi la poyo keng.. siap buat 'bebies on board' lagi..huhu..

~ Aisya Dania in the future

Tuesday, April 23, 2013

Mukhayyam 1

Hai assalamualaikum..

Alhamdulillah hari ni dah berakhir pogram mukhayyam qurani 2013.. Walaupon agenda agak terganggu disebabkan cuaca yang tidak menentu, tapi alhamdulillah semuanya selamat..

Lokasi pogram mukhayyam taun ni bertempat di Lata Tembakah, Terengganu.. tempatnya cukup cantik lagi menyenangkan..

Friday, April 19, 2013

Bulan 4

Hai assalamualaikum.. sy bukan syeila amzar atau nur aminatul najwa latif, tapi sy teringin la jugak teringin nak jadik macam diorang.. Muda2 lagi dah ada duit beriban2.. Aku ni, habuk pon tarak..

Mungkin korang buat2 lupa hari ni hari apa keng..memang la hari sabtu tapi tarikhnya yang penting.. 20/4/2013 merupakan tarikh penamaan calon untuk PRU13.. meriah keng..sebab tu la aku dilahirkan pada tarikh ni supaya hidup aku pon meriah and kalau ada peluang, bleyh naik calon pon jadi laa..hehe

Bulan 4 jugak, ku rasakan ada something di dalamnya.. seingat aku la..hoho..dulu aku ada sorang kawan yang sangat2 baik..dah la baek, hensem cun melecun plak tu.. tapi persahabatan aku ngan dia tak lama sebab aku ngan dia berlainan level..

Aku tetaplah aku la keng, tapi dia plak budak baek, pandai dan yang sewaktu dengannya.. jadi seingat aku la, kitorang kenal bulan 4 dan setahun kemudian aku ngan dia buat2 gaduh, terus dia taknak kawan ngan aku..dia jenis sensitif sikit, so aku memang bukan kawan yang baek la kot..huhu..pointnya terletak di bulan 4.. :-)

Ape pon, thanks kepada sobat2 yang sudi mengucapkan kata2 "hepy besday to u" , aku hargai sangat2.. dan kepada 'very important person' yang sudi baca blog selekeh ni, teruskan kehidupan dengan hepy and bahagia selamanya insyaAllah..

annyiong and kasahamnida.. :-)

Monday, April 15, 2013

ampunkan dosaku Ya Allah

Sehari dua hari dan tiga hari ni, tubuh kurang cergas sikit.. disamping nerves memikirkan mesyuarat pss, alhamdulillah semalam mesyuarat tu dah selesai, sambil itu lah sakit kepala dan dada berdenyut2 datang bertandang..

Termasuk pagi ni, dah masuk 3 hari sakit ni berulang2 datang tak diundang, pergi tak berjemput.. ku arapkan doa dari kalian semoga diri ini terus sihat dan mendapat hidayah dari Allah..amiin

Tuesday, April 9, 2013

Emosi

Hai assalamualaikum.. Semua hepy2 belaka ku harapkan..walaupon cuaca agak panas skang ni, kena la redha neh.. Suma tu ujian dari Allah..

Percaya atau tidak, kehidupan seseorang selalu berkait dengan emosi..kadang2 kita bleh jadi terlalu ceria dan kadang2 kita boleh jadi terlalu pendiam..

" kenapa nampak sedih jer ni?".. " eh xder lah, aku ok jer cuma rase badmood ckit"..kadang2 kita orang laki ni suka sangat pendam perasaan..nak nampak macho la kononnya, padahal dalam hati ada kebun..

Tapi yang sebetulnya aku sendiri pon selalu gak dilanda wabak kemurungan ini..bile orang tnya, memang aku sendiri pon xder jawapan..

Kenangan? Yer, kenangan selalunya indah keng..yang pahit pada suatu masa dahulu, kini bertukar menjadi kenangan yang sangat manis..

p/s : tidak menyapa tidak bermakna melupakan, tapi keikhlasan hati kita yang ingin melihat dia bahagia dengan pilihannya.. :-)

Monday, April 8, 2013

Tanggungjawab

Hai assalamualaikum..nama sy hamdi, berumur 23 tahun, dilahirkan serta membesar di sebuah kampung di daerah pasir mas.. orang kata, kat pasir mas semua comey2 belaka..hoho

So, saya pon mungkin termasuk la sikit dalam ketegori yang comey2 tu..haha..dulu saya belajar di SK dot dot dot.. kemudian meneruskan pengajian di Maahad dot dot dot.. Dan kemudian Alhamdulillah berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara, dan selepas 3tahun berjaya mendapatkan ijazah sarjana pertama dalam bidang dot dot dot, dan Alhamdulillah setelah beberapa bulan menimba pengalaman sebagai warga pendidik, saya kini ditawarkan untuk mengajar di sekolah ini..diharapkan pihak tuan sudi memberi tunjuk ajar..

Mudir : okeyh kalau camtu, untuk tugas bagi taun 2013 saya tugaskan awk untuk mewujudkan pss sekolah..

Aku: hah? biaq betui, saya bukan nye jenis budak kreatif nak jaga2 perpustakaan ni..

Mudir : ade aku kisah!

Aku : :-p!!!

Makanya nak tak nak terpaksa la aku mengeretifkan diri mengerah bakat anak2 murid aku untuk buat kerja..hahaha.. tapi pokok pangkalnya aku tak suka tugas ni.. help me my dear!

Sunday, March 31, 2013

Kenangan yang tak mungkin kembali

Hai assalamualaikum.. herm.. bercakap mengenai kenangan, semua orang pasti pernah merasai sesuatu kenangan tak kira manis mahupon pahit..

Kita boleh berkata sejarah mungkin berulang, tapi pastinya sejarah yang berulang tu takkan sama dengan apa yang sebelumnya.. erm ya, aku sendiri masih terkenang peristiwa lama.. ku merindui saat itu walaupon kadang2 aku membenci perasaan rindu tersebut..

Tukar topik

Wednesday, March 27, 2013

#w

Aku terima nikahnya.... :-) buat anak2 muric yang nak sangat tengok aku kawen, gamba ni sebagai pembakar semangat..haha.. sat duk risa, insyaAllah!!

Tuesday, March 26, 2013

عيد ميلاد

Hai assalamualaikum.. pertama sekali ku nak ucapkan selamat hari lahir buat rakan seperjuangan, saudara wafi dan jugak kembar bersaudara..semoga panjang umur, murah rezeki and cepat2 kahwen nanti..hehe

Dalam seminggu cuti ni, memang jadual aku padat sebenarnya.. tapi disebabkan banyak faktor, segala perancangan terpaksa dikanselkan.. termasuk la jugak program untuk hari ni.. plan nak pergi lata tembakah, tapi alih2 tak jadi pergi dan sebabnya tidak dinyatakan oleh pihak penganjur.. tapi nasib baik la aku ade plan b.. arap2 dimakbulkan Allah nanti..

Sambutan hari lahir? Besday aku lambat lagi sebenarnya.. teringat mase kat luar negara dulu, tiap kali nak dekat tarikh lahir, mesti masing2 kan saving duit semata2 nak selebret besday..sepatutnya masa hari lahir orang yang belanja, tapi kitorang plak terbalik..yang tuan punyer badan yang kena belanja satu rumah seramai 15 orang untuk hidangan makan malam.. takde masalah sebenarnya, yang penting suma hepy..

Dan entri kali ni, aku nak wish sesuatu..walupon aku tau dia mungkin tidak mengetahui perasaan aku ketika ini.. aku arapkan di tarikh besday aku nanti, penantian ku akan berakhir.. cuma ucapan hepy besday yang ku inginkan keluar dari kedua bibirnya..

P/S : bercinta selepas kahwen

Saturday, March 23, 2013

Hidup Tenang dan Bahagia

Assalamualaikum, hai

Selamat bercuti ku ucapkan buat korang semua.. aku plak walaupon sekolah cuti, tapi masih ada lagi kelas untuk pelajar-pelajar yang lemah dalam hafalan masing2.. tujuan kelas ni diadakan pon bertujuan untuk menaikkan semangat mereka.. so, terpaksa lah aku mengorbankan masa cuti demi anak2 murid yang dikasihi.. hehe..aku kan cikgu mithali~ bluekk

Walaupon aku ni mudah senyum kat orang, tapi sejak dua menjak ni ketenangan dan kebahagian tu macam takde.. macam ade sesuatu yang yang tak kena.. sebab tu lah, ketenangan ini sesuatu yang subjektif..sukar digambarkan dengan kata2.. tekanan kerja selalu membuatkan kita makin stress..so, di manakah kebahagiaan.. memiliki kekasih hati kadang2 membuatkan kita merasakan seolah-olah dunia ni milik kita..merasakan kebahagiaan yang teramat..namun ada ketikanya, kita tenggelam dalam kesakitan dan keserabutan yang menggila disebabkan kekasih hati kita.. di mana kebahagiaan yang sebenarnya??

  " Sebuah desa yang dikelilingi oleh pemandangan sawah yang hijau nan terbentang luas dan pergunungan yang indah. Hawa dingin yang segar sangat terasa, terutamanya di waktu subuh. Beberapa saat berkumandang azan subuh, bintang2 di langit sebahagian besarnya masih terpandang jelas oleh mata kasar, kelihatan kelibat seorang datuk berjalan menunduk di tengah sawah menuju masjid kampung.

  Berpakaian putih serta dilengkapi serban yang melingkar di kepalanya, sesekali ia akan menyalakan lampu picitnya untuk menyeberangi jalan dan sesekali ia harus pula mematikan untuk mengurangkan penggunaan bateri, kerana dikala itu elektrik belum masuk ke desa. Hidup masih serba kekurangan.

  Dirasakan datuk itu begitu menikmati suasana subuh, dikala insan lain masih terlelap dalam tidur nyenyaknya, ia begitu bahagia menikmati masa tuanya sambil mendekatkan diri kepada Allah. Saya menyaksikan cahaya kebahagiaan memancar pada wajahnya setiap kali selesai menunaikan solat subuh, sebuah ibadah yang mamiliki pahala besar..

  walaupon hidup dengan serba sederhana, tidak ada televisyen, motosikal tidak mampu dibeli apalagi kereta2 mewah.. tetapi ketenangan dan kebahagiaan jelas terlukis di wajah nya..

Firman Allah Taala, " ketahuilah, hanya dengan berzikir mengingati Allah jiwa akan damai dan tenang. "

sebagai akhirnya; dirikan solat, hidup menjadi tenang dan bahagia..

Wednesday, March 20, 2013

Luah hati 1

Hai assalamualaikum.. dah lama tak bukak blog ni, menyebabkan semangat nak menulis tu daa semakin menghilang..tambah2 lagi keserabutan yang berlaku makin menyesakkan suasana.. dah nak dekat musim cuti sekolah ni pon, macam2 yang perkara yang nak difikirkan..

dulu ade la jugak tempat untuk mengadu bile masalah datang bertimbun2.. tp skang ni, kau kau aku aku.. masa ni la kan rase rinduu sesangat nak duk ngan family balik.. dah jadi warden ni, mase ngan family terhad sesangat.. lagipon, masalah ni kadang2 kita sendiri tak tau cane nak luahkan.. aku bukan pompuan, sampai nak emo tak tentu arah.. tp lelaki pon ade time nyer merasakan diri tu terlalu lemah..

Ku mengharap tanpa ape2 yang dapat ku lakukan, bukan ku tak usaha tapi ada batas yang tak dapat dilangkaui.. diri nya sedar bahawa diri ini mengharapkan sesuatu dari dirinya.. namun dek kerana kenangan bersama si dia membuatkan dirinya sukar untuk menerima diriku.. aku cuba memahami dan cuba untuk mengerti, namun semakin hari semakin tidak ku fahami.. :-(

Saturday, March 9, 2013

Kero jaan

Hai assalamualaikum..

Sonyap jer sejak sekian lama.. biasa la keng, menulis ni pon ade mood jugak..ade kale nyer ketika senang, dan adakalanya ketika kita sdeyh.. Wlu pe pon, aku masih lagi syangkan blog semput aku ni..

Isu yang tengah hot skang ni, BRIM... ponah dengor keng.. klu tak pernah, korang bleh search kat google neh..heheh.. Banyak komen2 mengenai pembahagian brim ni.. Tp bagi pendapat aku, bagi duit kita ambik, bagi kain kita pakai, bagi gula kita 'kuca'.. yang penting, bila pru insyaAllah pejuang islam akan menang..

Mengenai brim plak, utk taun ni agak susah klu kite terlepas tarikh..sebab klu sbelum ni, klu terlepas maka kita boleh tuntut dekat jpp.. Tp skang ni, klu terlepas akan ade sesi kedua, klu terlepas kali kedua, akan ade kali ketiga.. pendek kata, dah la umno mengaku yang duit kerajaan tu adalah milik mak bapak dia, pastu paksa plak rakyat mendengar ceramah yang langsung tiada pengajaran yang boleh diambil..

RM250 jer pon.. Tpi duit tetap duit..

Friday, February 22, 2013

lagu..

pagi tadi tertengok satu cerita.. cerita yang boleh diketegorikan sebagai veteran ni takder la best sangat, tapi lagu tema dia yang buat aku lentok habis..

memang perghh la kata ko..

kalau nak dengor lagu tu, klik butang play kat atas neh..

kbai


Sunday, February 17, 2013

teringat mase dlu2

Assaalamualaikum..

mood: tengah bengang sikit..hehe

Pagi ni punyer la baik aku plan ape yang aku nak buat dalam kelas nanti.. Sempat masuk kelas 5minit jer lah, pastu aku terpaksa merelakan diri untuk menjadi guru pengiring kepada pelajar2 yang memasuki pertandingan hafazan peringkat negeri kelantan..

Cuma kali ni majlis tu diadakan agak jauh dari tempat yang biasa..kalau sebelum ni majlis selalu diadakan di kompleks balai islam, tapi pada tahun ni majlis diadakan di Darul Quran MAIK.. kat jalan panji.. yang duk kelantan pasti tahu katne area yang aku sebutkan tadi..

Bile tengok pentas jer, teringat balik kenangan2 mase sekolah dulu..selalu jugak datang ke majlis2 cenggini.. Tapi tak pernah masuk laa..bukan nyer aper, aku takut kalau aku masuk konfem menang..kesian la kat peserta2 laen yang teringin sangat nak menang dalam pertandingan ni..dapat duit woo.. Selalunya datang tuk bagi sokongan kat kawan2 jer la..huhu

So, harapan aku semoga esoknya aku tak lagi ditigaskan untuk menjadi guru pengiring sekali lagi..penat woo.. Dah la cakap 8.30 pagi mulai majlis, alih2 hampir kul 10pagi baru nak stat.. Nak wat cane, paham2 jer la janji melayu..huhh

Friday, February 15, 2013

dah bukakk balik daa

assalamualaikum..

mood: dalam keadaan hepy..hehe

seminggu dah pon berlalu dan esok merupakan hari terakhir kitorang bercuti..walaupon aku bukan lagi bergelar student, tapi tugas sebagai warden asrama tetap perlu dilaksanakan..so, esok nak ke taknak aku memang kena laporkan diri jugak ke asrama..erm em

dalam seminggu ni memang betul2 takde aktiviti luar yang ku lakukan, makan angin takde, dating pon takde..hehe..cuma keluar lepak ngan geng2 pastu setting tuk maen futsal..ade lar beberapa kali..yer la, kita orang laki memang kena la duk maen futsal..tambah2 kitorang masih bujang, tanggungjawab tuk bini masih lum ade lagi..jadi kitorang buat la ape2 yang patut..sekurang2nyer kita tak merempit sana sini keng..

dan agak menggembirakan jugak, persahabatan antara aku ngan dia masih lagi berkekalan..berbagai dugaan, bagai air dicincang takkan putus..hoho..apa kena mengena air ngan persahabatan kitorang plak? hehe.. nanti satu hari korang kan taw ape maksud aku ni..

okeyh.. jumpa esok! bai

Saturday, February 9, 2013

cito legend..

assalamualaikum..

selamat bercuti ku ucapkan tuk korang suma.. seminggu cuti dapat la lepaskan ketensionan yang dah semakin membengkak dalam kepala aku ni.. dan aku lebih memilih untuk berada di rumah dan bersama ngan family berbanding nak p ronda kat mane2..

erm, antara hobi aku sejak dulu2 memang suke tengok movie or drama..dan minggu lepas baru jer abis satu drama 'setia hingga hujung nyawa'.. korang pon suke tengok jugak kan..hehe..aku rase citer ni ending nyer agak best berbanding citer legenda budak setan..

cube perhatikan, antara dua cerita ni ada sedikit perbezaan.. legenda budak setan lebih kepada pencarian mencari cinta sejati walaupon watak 'ayu' dah berkahwin pada masa tu.. tapi dalam citer 'setia hingga hujung nyawa' ni, watak 'el' lebih memilih untuk setia bersama suami walaupon sering didera dan diseksa sehingga lah dia menemui cinta dalam diri suaminya..

so amacam, kedua2 citer ni memang legend bagi aku dan mungkin jugak bagi korang2 kat luar sana.. bukan ape, kadang2 kita ni mudah terpengaruh ngan citer2 yang ditonton sehingga terbawak2 dalam dunia realiti..

sampai ade yang tersebar kat facebook pasal komen seorang gadis yang berada dalam keadaan dilema disebabkan citer 'setia hingga hujung nyawa' ni.. adakah dia patut melanjurkan diri supaya akan bertemu lelaki yang baik2..sebab dalam citer ni, watak 'zain' akhirnya menyesal di atas perbuatannya yang selalu memukul dan mendera 'el' dan dia pon berubah menjadi seorang suami yang sangat2 penyayang..

jadi untuk skg ni, buleh la ushar2 mane yang berkenan dan bawak la kisah cinta korang ke jinjang pelamin.. jangan la berjanji bagai , duk bawak anak dara orang keliling satu malysia ni, alih2 putus sekerat jalan.. jangan la merosakkan orang laen kalu taknak diri sendiri dirosakkan..


Friday, February 8, 2013

erm.. masih ingat lagu ni?


Tuhan tolong lembutkan hati dia untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup ,Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku

Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung

Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku


Thursday, January 31, 2013

doaku untukmu..

assalamualaikum..

mood: syukur..

alhamdulillah di hujung minggu ni sempat jugak meluangkan masa bersama keluarga tercinta.. tapi ngan mak ayah jer laa.. bini lum ada lagi..hakhak.. just info, bukan nak promot okeyh..hehe

semalam dan hari ni, ada satu perkara yang bermain kat benak aku ni.. kenapa kita sering memilih perkara kehendak, dan menidakkan perkara keperluan.. kenapa kita tak sanggup berkorban demi kebahagiaan.. tapi kita lebih rela berkorban walaupun kita sedar akan menempuh penderitaan..

kita pilih agama kita kan bahagia.. pilih nafsu kita kan kecundang.. come on guys, pilihan terletak di bahu kita.. jangan sesekali mengalah, kerana kita masih memiliki Allah Taala yang Maha Mendengar..

hermm.. sampai bila kita nak ikut nafsu keng.. aku sendiri pon nakk sangatt berubah ke arah yang lebih baik..dah taknak buat benda2 lampau, tapi seringkali ku tertewas dek hasutan hawa nafsu..Allahu Rabbi..ku berdoa dan terus berdoa semoga dilembutkan hati dan dikuatkan iman..amiin

dan pada hari ini, kita sentiasa mengharapkan sesama manusia..sedangkan kita sering lupa bahawa kita memiliki Allah Taala yang Maha Pemurah.. kita merasakan seseorang itu begitu penting, dia lah segala2nya.. dia lah kawan terbaik, atau pasangan terbaik. tapi hakikatnya kita sedar bahwa tiada yang terbaik untuk kita dunia dan akhirat melainkan kita kembali mencari jalan keredhaanNya

ku berdoa semoga kita takkan sesekali melemah dan tunduk kepada kejahatan..cari lah kebenaran dan bersedia untuk menerimanya.. biar sakit di sini, jangan kita menderita pada masa hadapan..


p/s:  Kahwini orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita mencintai diri orang lain. Itu lebih baik daripada mengahwini orang yang kita cintai tapi tidak mencintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian kita sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.


SubhanAllah..




p/s:  tiada insan suci yang tidak memiliki masa lampau..
        tiada insan berdosa yang tidak mempunyai masa depan!

Monday, January 28, 2013

watikah..

assalamualaikum..

antara benda yang tak pernah aku tengok seumur hidup aku, pegawai polis menyampaikan watikah pelantikan kepada ahli kerja sekolah..

takde la sampai tahap teruja pon..sebab pegawai tu pon datang sengsorang jer..takde eskot2  yang macam kat dalam tv tu.. lagipon yang datang tu pon mybe beberapa tahun lagi kan berstatus pencen..hehe

tapi aku tak sempat la nak snap2 gambor sebab terpaksa mengikut protokol..kena duk diam jer kat atas kerusi..senyum pon xleh sampai nampak gusi..ngeh3

jd aku nak ucapkan thanks berbanyak kat abang polis tu sebab sudi hadir ke sekolah kami yang tak berapa nak besar ni tapi cukup2 indah bila dipandang dari jauh..dan selamat maju jaya kepada anak2 didik yang telah diamanahkan dengan satu tugas yang berat..

just go on, insyaAllah kita semua akan mendapat rahmat dan keredhaan Allah di akhirat kelak..amiin

kbai..


Friday, January 25, 2013

menanti..

assalamualaikum..

antara benda yang paling menyeksakan diri, 'penantian'..sape2 pon kalau boleh memang taknak tercebak dengan masalah penantian ini..dan begitu jugaklah aku..namun, adakah aku perlu berkorban dengan menanti demi kebahagiaan yang aku mahukan?

disebalik nya pulak, adakah aku patut mengalah sedangkan separuh kemenangan dah pon menjadi milikku? herm.. dah 2 malam aku bermimpi pasal ni.. pikir punyer pikir, takde ape sebenarnya yang aku boleh buat.. cuma mengharapkan keajaiban yang mungkin berlaku demi memberi ruang kepada satu takdir yang bernama 'jodoh'..

ya Allah, ampunkanlah dosa kami..permudahkanlah segala urusan kami.. tetapkanlah hati kami dan jangan lah Kau bolak-balikkan hati kami..Amiin!



Thursday, January 24, 2013

listen!

assalamualaikum..

listen listen listen! banyak la ko punyer listen, cakap melayu pon tergagap2..ade hati nak cakap omputeh plak ehh..

hai, sihat belako neh? aku plak sihat alhamdulillah.. okeyh, perenggan yang kat atas tadi adalah sedutan dari komen2 yang berbisa dari rakan2 sekerja aku..masalah politik memang cukup2 membuatkan kami sensitif..

dah setengah abad kita diperintah oleh golongan2 yang hanya menginginkan kemewahan hidup..so, takde masalah kalau kita nak mencuba sesuatu yang baru dalam masa terdekat ni..

maka di akhir entri yang entah hape2 ni, aku nak ucapkan selamat menyambut 'maulidur rasul'..semoga kita sentiasa berada dalam rahmat Allah..

kbai..

Wednesday, January 23, 2013

Monday, January 21, 2013

tabiat orang..

assalamualaikum..

kejer nga orang ni memang memenatkan la kot.. semua benda yang dorang nak mesti kita kena laksanakan walau dalam ape jua keadaan sekalipon..

tu la kadang2, rase bengang pon ada jugak..semua benda nak perfect..yer la, memang la sape yang taknak benda perfect keng!..hatta kalu nak cari isteri pon, mesti la nak yang perfect jugak..tapi biar la berpada2 ckit..

aku bukan nak kita berpandukan kata2 "ukur di baju sendiri" seratus peratus.. kalau kita menggunakan ayat ni dalam hidup, kadang2 akan memudaratkan diri kita jugak..sampai bila kita hanya nak mengukur keupayaan setakat yang kita mampu, kalau nak maju kehadapan semuanya kena berubah...

orang cakap, "anjakan paradigma" baru la hidup kita kan semakin maju.. tapi tu lah, dalam masalah aku ni, dorang meletakkan sasaran yang sangat tinggi, walaupon sedar masing2 masih ada kelemahan.. pelik kan? takde niat la plak aku nak kondem sesape..aku just redha, mungkin memang begini lah gamaknya tabiat orang2 atasan.

mood: skang tengah menanti kata2 semangat dari seseorang..hhehe

kbai..



Friday, January 18, 2013

sori, entri ni tak bertajuk..

assalamualaikum..

mood: 2 dalam 1

pe kebenda 2 dalam 1 ni.. meh nak cito.. satu citer best and satu lagi citer tak brape nak best.. korang bleyh imagine tak? hehe

citer best nyer, aku dah buktikan kat sekor makhluk ni yang aku lebih terer dari dia..haha..kitorang maen game bola, mentang2 la statistik perlawanan antara aku ngan dia tak memihak kepada aku, dia ingat yang duk atas tu selama2 nya kan duk atas.. sory neh, ko bawak la lepy ko tu p balik kampung..hakhak

korang jangan la plak pk ustaz pon maen game ker.. kitorang maen sesaje nak lepaskan tension.. bukan selalu pon.. lagipon skg ujung minggu keng, esok takde nak wat bebenda pon..melepak kat bilik warden jer laa..

dan yang satu lagi citer, citer yang tak brape nak best ni buat aku jadi blurr.. tak taw ape nak buat..huhu..asal nyer citer yang kedua ni dah ditaip, tapi ku rasekan something kan berlaku kalau aku teruskan.. :-) ..pe pon, cari lah kebahagian dunia dan akhirat.. 

kita nak sesuatu, pasti ada jalannya yang tersendiri..kita jadi diri sendri, kemudian uat keputusan yang memeritkan namun dengan keyakinan kita kan menemui kebahagiaan, ku yakin kita takkan menyesal selama2nya..

just be our self.. annyiong


Thursday, January 17, 2013

oww yeah, bakat tersendiri!

assalamualaikum..

mood: rumah takde letrik

kalau de sape2 yang sudi, jomput la datang umah..tp jangan lupa bawak lilin utk kitorang..golap nohh duk sengsorang dalam bilik..

dua 3 hari ni memang aku menyibuk sangat2.. minggu depan ade meeting, tapi kertas kejer lum siap..hadoi.. and petang tadi, tengah2 otak dah krem, terlihat kat henfom kesayangan aku msej miscoll dari seseorang..nak tau sape, lu pk la sdiri..ngeh3

hari tu aku ade cakap yang aku memang bengap sikit bile masuk bab2 memujuk.. tapi tetiba tadi aku berase agak bangga..hahhak..jangan mara, aku tak pernah ade sikap bongkak okeyh..takbur sesikit jer..huhu

so Alhamdulillah tadi berjaya memjuk sorang kawan yang tengah frust tertonggeng2..kesian kat dia..tapi ape la sangat yang aku leh tolong..sowi neh, kite duk jauh.. ape pon, all the best.. sy sokong dari jauh.. tapi tak bermakna sy taknak tolong awak taw.. mungkin satu hari nanti, hasrat saya untuk menolong awak secara live akan menjadi kenyataan..hehe

masa yang dah berlalu takkan mampu diputarkan kembali, tapi 'sejarah mungkin berulang'.. kbai

Saturday, January 12, 2013

jjiwo..


assalamualaikum

arap korang sudi lerr dengor citer yang tak berlagu aku ni..hehe.. terlupa daa janji nak wat entri pasal adik angkat abg angkat..okeyh, meh aku citer neh

ade sorang adik ni bernama Rahim (nama samaran).. muka dia takde la kiut sangat, tapi disebabkan suara nya yang agak merdu membuatkan perhatian abang2 senior tertumpu kepadanya..bluekk

pada asalnya perkara kecik jer senior amik berat pasal junior keng..tapi bile dah selalu amik berat ni, rase aen macam plak yang timbul.. maka mula lah rase nak sayang menyayangi sesama insan..bluekk

asal bertepuk bahu, mula memegang kat lengan, then turun bawah ckit mula tangan bertaut.. bluekk..mintak jauh2 la perkara cenggini.. so sape yang salah?

masalah 'jjiwo' ni selalu nya berpunca dari senior..bukan ape, aku dulu pun pernah tercebak dengan jerat2 camni..huahaha.. aku lelaki sejati oit..takde makne nyer aku nak bercinta ngan lelaki..

okeyh, bile abang2 ni mula mengayat..adik2 akan rilek jer..tapi bile dah pandai nak pegang2 tangan, si adik ni akan mula rimas..maka tak pasal2 si Rahim tadi menangis mengadu kat mak bapak dia.. dah la mak bapak duk kat perlis, Rahim ni plak belajar kat kelantan.. terpaksa la warden2 memujuk..

ingat aku suke ker adegan pujuk memujuk ni..pujuk awek takper la jugak keng..hehe.. walaupon aku tak pernah pandai dalam bab mujuk memujuk ni, terpaksa la wat2 pandai.. klu dulu aku gagal dlam mempertahankan seseorang, arap2 kali ni aku tak gagal mempertahankan anak didik aku sendiri..

mood: menghargai!

ma'assalamah..