Sunday, March 31, 2013

Kenangan yang tak mungkin kembali

Hai assalamualaikum.. herm.. bercakap mengenai kenangan, semua orang pasti pernah merasai sesuatu kenangan tak kira manis mahupon pahit..

Kita boleh berkata sejarah mungkin berulang, tapi pastinya sejarah yang berulang tu takkan sama dengan apa yang sebelumnya.. erm ya, aku sendiri masih terkenang peristiwa lama.. ku merindui saat itu walaupon kadang2 aku membenci perasaan rindu tersebut..

Tukar topik

Wednesday, March 27, 2013

#w

Aku terima nikahnya.... :-) buat anak2 muric yang nak sangat tengok aku kawen, gamba ni sebagai pembakar semangat..haha.. sat duk risa, insyaAllah!!

Tuesday, March 26, 2013

عيد ميلاد

Hai assalamualaikum.. pertama sekali ku nak ucapkan selamat hari lahir buat rakan seperjuangan, saudara wafi dan jugak kembar bersaudara..semoga panjang umur, murah rezeki and cepat2 kahwen nanti..hehe

Dalam seminggu cuti ni, memang jadual aku padat sebenarnya.. tapi disebabkan banyak faktor, segala perancangan terpaksa dikanselkan.. termasuk la jugak program untuk hari ni.. plan nak pergi lata tembakah, tapi alih2 tak jadi pergi dan sebabnya tidak dinyatakan oleh pihak penganjur.. tapi nasib baik la aku ade plan b.. arap2 dimakbulkan Allah nanti..

Sambutan hari lahir? Besday aku lambat lagi sebenarnya.. teringat mase kat luar negara dulu, tiap kali nak dekat tarikh lahir, mesti masing2 kan saving duit semata2 nak selebret besday..sepatutnya masa hari lahir orang yang belanja, tapi kitorang plak terbalik..yang tuan punyer badan yang kena belanja satu rumah seramai 15 orang untuk hidangan makan malam.. takde masalah sebenarnya, yang penting suma hepy..

Dan entri kali ni, aku nak wish sesuatu..walupon aku tau dia mungkin tidak mengetahui perasaan aku ketika ini.. aku arapkan di tarikh besday aku nanti, penantian ku akan berakhir.. cuma ucapan hepy besday yang ku inginkan keluar dari kedua bibirnya..

P/S : bercinta selepas kahwen

Saturday, March 23, 2013

Hidup Tenang dan Bahagia

Assalamualaikum, hai

Selamat bercuti ku ucapkan buat korang semua.. aku plak walaupon sekolah cuti, tapi masih ada lagi kelas untuk pelajar-pelajar yang lemah dalam hafalan masing2.. tujuan kelas ni diadakan pon bertujuan untuk menaikkan semangat mereka.. so, terpaksa lah aku mengorbankan masa cuti demi anak2 murid yang dikasihi.. hehe..aku kan cikgu mithali~ bluekk

Walaupon aku ni mudah senyum kat orang, tapi sejak dua menjak ni ketenangan dan kebahagian tu macam takde.. macam ade sesuatu yang yang tak kena.. sebab tu lah, ketenangan ini sesuatu yang subjektif..sukar digambarkan dengan kata2.. tekanan kerja selalu membuatkan kita makin stress..so, di manakah kebahagiaan.. memiliki kekasih hati kadang2 membuatkan kita merasakan seolah-olah dunia ni milik kita..merasakan kebahagiaan yang teramat..namun ada ketikanya, kita tenggelam dalam kesakitan dan keserabutan yang menggila disebabkan kekasih hati kita.. di mana kebahagiaan yang sebenarnya??

  " Sebuah desa yang dikelilingi oleh pemandangan sawah yang hijau nan terbentang luas dan pergunungan yang indah. Hawa dingin yang segar sangat terasa, terutamanya di waktu subuh. Beberapa saat berkumandang azan subuh, bintang2 di langit sebahagian besarnya masih terpandang jelas oleh mata kasar, kelihatan kelibat seorang datuk berjalan menunduk di tengah sawah menuju masjid kampung.

  Berpakaian putih serta dilengkapi serban yang melingkar di kepalanya, sesekali ia akan menyalakan lampu picitnya untuk menyeberangi jalan dan sesekali ia harus pula mematikan untuk mengurangkan penggunaan bateri, kerana dikala itu elektrik belum masuk ke desa. Hidup masih serba kekurangan.

  Dirasakan datuk itu begitu menikmati suasana subuh, dikala insan lain masih terlelap dalam tidur nyenyaknya, ia begitu bahagia menikmati masa tuanya sambil mendekatkan diri kepada Allah. Saya menyaksikan cahaya kebahagiaan memancar pada wajahnya setiap kali selesai menunaikan solat subuh, sebuah ibadah yang mamiliki pahala besar..

  walaupon hidup dengan serba sederhana, tidak ada televisyen, motosikal tidak mampu dibeli apalagi kereta2 mewah.. tetapi ketenangan dan kebahagiaan jelas terlukis di wajah nya..

Firman Allah Taala, " ketahuilah, hanya dengan berzikir mengingati Allah jiwa akan damai dan tenang. "

sebagai akhirnya; dirikan solat, hidup menjadi tenang dan bahagia..

Wednesday, March 20, 2013

Luah hati 1

Hai assalamualaikum.. dah lama tak bukak blog ni, menyebabkan semangat nak menulis tu daa semakin menghilang..tambah2 lagi keserabutan yang berlaku makin menyesakkan suasana.. dah nak dekat musim cuti sekolah ni pon, macam2 yang perkara yang nak difikirkan..

dulu ade la jugak tempat untuk mengadu bile masalah datang bertimbun2.. tp skang ni, kau kau aku aku.. masa ni la kan rase rinduu sesangat nak duk ngan family balik.. dah jadi warden ni, mase ngan family terhad sesangat.. lagipon, masalah ni kadang2 kita sendiri tak tau cane nak luahkan.. aku bukan pompuan, sampai nak emo tak tentu arah.. tp lelaki pon ade time nyer merasakan diri tu terlalu lemah..

Ku mengharap tanpa ape2 yang dapat ku lakukan, bukan ku tak usaha tapi ada batas yang tak dapat dilangkaui.. diri nya sedar bahawa diri ini mengharapkan sesuatu dari dirinya.. namun dek kerana kenangan bersama si dia membuatkan dirinya sukar untuk menerima diriku.. aku cuba memahami dan cuba untuk mengerti, namun semakin hari semakin tidak ku fahami.. :-(

Saturday, March 9, 2013

Kero jaan

Hai assalamualaikum..

Sonyap jer sejak sekian lama.. biasa la keng, menulis ni pon ade mood jugak..ade kale nyer ketika senang, dan adakalanya ketika kita sdeyh.. Wlu pe pon, aku masih lagi syangkan blog semput aku ni..

Isu yang tengah hot skang ni, BRIM... ponah dengor keng.. klu tak pernah, korang bleh search kat google neh..heheh.. Banyak komen2 mengenai pembahagian brim ni.. Tp bagi pendapat aku, bagi duit kita ambik, bagi kain kita pakai, bagi gula kita 'kuca'.. yang penting, bila pru insyaAllah pejuang islam akan menang..

Mengenai brim plak, utk taun ni agak susah klu kite terlepas tarikh..sebab klu sbelum ni, klu terlepas maka kita boleh tuntut dekat jpp.. Tp skang ni, klu terlepas akan ade sesi kedua, klu terlepas kali kedua, akan ade kali ketiga.. pendek kata, dah la umno mengaku yang duit kerajaan tu adalah milik mak bapak dia, pastu paksa plak rakyat mendengar ceramah yang langsung tiada pengajaran yang boleh diambil..

RM250 jer pon.. Tpi duit tetap duit..