Saturday, August 17, 2013

Tak semua yang nampak baik tu baik..

Kita baek, kita nak keluarga baek, rakan sobat yang baek, pasangan yang baek, jiran yang baek.. pendek kata semua kita nak yang terbaek keng.. tak caye  tepuk dada dengan hulu lesung, pastu tnye betul ke tidak..

Malam semalam den ade terbincang tentang ciri2 pasangan dengan geng2 sekeluarga..dan korang pon tahu, seteruk mana pon seorang lelaki itu, dia tetap inginkan pasangan yang baek untuknya.. so, den mengeluarkan isu tak salah kalau kita sebagai lelaki ingin memilih seorang gadis yang sederhana, maksud den tak semestinya kita kena pilih yang bergelar ustazah, yang komplik menutup auratnya..

Bukan ker elok kalau kita ambil yang sederhana and then kita jadikan ia or kita bentuk dia ke arah yang lebih baek? Sebelum kawen memang lerr nampak rugged, nampak hot bling bling gitu, tapi sekeras mana pon hati seorang isteri pasti akan cair bila bersama suaminya..tak gitu??..

Habis jer hujah, den diberi satu perumpamaan yang sangat2 berbisa dan membuatkan den terhempok di bucu meja..

“tak semua orang yang pergi masjid itu baek, tapi orang yang baek 
pasti akan ke masjid”
“tak semua yang tutup aurat itu baek, tapi seseorang yang baek 
tentunya akan menutup aurat”

Den terdiam, then perlahan2 menganggukkan kepala..betul jugak kata mamat ni.. so, dengan yakinnya den mengatakan kita kena pastikan pasangan impian kita tu menutup aurat dengan sempurna sebelum berkahwin..haha..sayang punyer pasal keng..

“kenapa kita kena berubah? Just be yourself bleh? Lepas kawen itew tutup laa..”

Haa..pernah dengor statement cenggini?.. betul la tu kita kena jadik diri sendiri, tapi bukan laa dalam hal2 yang dah terang lagi bersuluh yang ianya salah.. contoh, suka merogol.. bila tnya kenapa merogol? minat.. mana boleh minat buat benda jahat? Just be yourself..

Berubah? Ape salah nyer kita berubah ke arah yang lebih baek.. bukan untuk orang laen dikk oii.. untuk diri awak jugak.. :-)

Dan yang nak berubah lepas kawen.. acane kalau mati sebelum sempat berubah? Camano kalau mati mase tengah bersanding? Tak ke sasau pasangan korang tu nanti..sebab tak sempat merasa..muahaha

Jadi sekarang ni terpulang kepada diri masing2.. siapa yang pilih jalan yang kongfem ada lampu, insyaAllah dia akan diterangi dengan Nur keimanan.. tapi kalau kita memilih jalan yang yang penduduknya malas membayar bil elektrik, maka bersedialah untuk menghadapi hari2 yang penuh kegelapan..

Jazakumullahu khoir.. bubye :-)


No comments: