Monday, August 30, 2010

ya Ramadhan Kareem!!

  Hai..pe kaba korang suma??arapkan sihat2 ajer di bulan yang penuh barakah ini..


  Saat entry ni di tulis,tepat pada jam 5.40pg waktu Cairo dan hari ni jugak kite suma telah memasuki hari yang ke20 dalam bulan ramadhan..terlalu cepat masa berlalu tanpa kite sedar masa takkan menunggu kite walau sesaat pon..betul tak??

  عن أبي هريرة: قال النبي كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صَوْمِهِ إِلا الْجُوْعُ وَالْعَطَشُ - رواه النسائي وابن ماجه

[ Berapa ramai orang yang berpuasa , tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga ]

  Kalau dihayati hadis di atas, sejauh manakah keadaan diri kita di saat menjelangnya 10hari yang terakhir dalam bulan ramadhan..cukup ringkas tetapi padat apa yang disabdakan Rasulullah, namun ia sudah mampu untuk kite menitiskan air mata penyesalan atas ape yang kite lakukan dibulan yang penuh rahmat ini...Ampuankan dosa kami semua ya Rabb!!


  Akhir sekali, semoga dengan izin Alllah kite masih diberi kesempatan untuk mencari redha Allah dan semoga dosa kite suma di ampunkan Yang Maha Esa..

احضُرُوا المنبر، فحضرنا، فلما ارتَقَى درجةً قال: امين، فلما ارتقى الدرجةَ الثانية قال: امين، فلما ارتقى الدرجة الثالثة قال: امين. فلما نَزَلَ، قُلنا: يا رسولَ الله! لقد سمعنا منك اليومَ شيئا ما كنا نسمعه، قال: إن جبريل عليه السلام عَرَضَ لى فقال: بُعدٌ من اَدرَكَ رمضانَ فلم يُغْفَرْله، قلت : امين. فلما رَقِيتُ الثانية، قال: بعد من ذَكَرتَ عنده فلم يُصَلِّ عليك، فقلت: امين. فلما رقيت الثالثة، قال: بعد من ادرك أبَوَيهِ الكِبَرَ عنده أو أحدهما، فلم يُدخِلاه الجنةَ، قلت: امين

RasuluLlah saw bersabda, "Datanglah kamu semua ke mimbar”, maka kamipun datanglah. Apabila Baginda naik satu tangga, Baginda berkata: امين, apabila Baginda naik tangga kedua, Baginda berkata: امين , apabila Baginda menaiki tangga ketiga , Baginda berkata: امين.
Apabila Baginda turun, kamipun berkata: Wahai RasuluLlah saw, sesungguhnya kami telah mendengar daripada kamu hari ini sesuatu yang kami tidak pernah dengar.
Baginda bersabda: Jibril as datang kepada aku dan berkata: “ ‘CELAKA/BINASALAH’ sesiapa yang menyempurnakan Ramadan, tetapi masih tidak diampunkan baginya”. Aku menjawab: امين.
Apabila aku menaiki tangga kedua, Jibril berkata: “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang kamu disebut di sisinya, tetapi dia tidak mensalawatkan ke atas kamu”. Akupun berkata: امين.
Apabila aku menaiki tangga ketiga, Jibril berkata, “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang menjaga
di sisinya kedua ibubapanya yang sudah tua atau seorang dari keduanya, tetapi ibubapanya tidak memasukkannya ke syurga”. Aku menjawab: امين.


Assalamualaikum...gdluck you all

No comments: