Monday, June 25, 2012

Antara rupa dan hati

  Salam..rupa merupakan sesuatu yang dapat dilihat, sedangkan hati merupakan benda dalaman yang sangat sensitif..hanya Allah dan tuan hati tu sendiri yang tau ape yang ada dalam hati tersebut..

  Untuk menjelaskan ape yang ku katakan, Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad atau rupa bentuk kamu tetapi Allah melihat kepada hati-hati kamu". (riwayat Muslim)

  Hadis ni selalu kite dengar mase zaman2 sekolah dulu..dan hujah ini jugak dijadikan sebagai senjata bagi seseorang, bile menerima kutukan mengenai rupa parasnya..cer korang flashback balik, mungkin korang pun pernah guna hadis ni sebagai senjata..haha

  Pengajaran dari hadis tadi, jika hati dan jiwa itu bersih dan tidak berpenyakit, maka dengan sendirinya wajah menjadi berseri-seri.

  Kat sekolah tadi, aku ade 4 slot bersama pelajar..salah satu kelas, aku ajar dorang subjek Qiraat..memandangkan waktu dah tengahari, kelas tu plak berlangsung selama sejam, budak2 pun dah macam2 perangai, almaklum la tngahari..aku pun terfikir untuk uat dorang gelak gile2 cikit, aku pn tanya
"sape antara korang yang takde gelaran? maksudnye yang betul2 suci sampai xde orang nak mengata tentang dia.."

  Jawapannye, xde sorang pun yang boleh terlepas..huhu..daripada 20 org pelajar, setiap orang pasti ade name ejekan dari kawan2.. ade yang kena panggilan buruh, mata tiga, monyet, kuda dll.. dah habis gelak,baru la aku sambung balik menghajar diorang. :-)

  Ok, selamat beramal and jumpa lagi ep..salam

 

No comments: