Tuesday, July 3, 2012

2 tempat yang berbeza

Salam..pe kaba suma sahabat? semoga sentiasa berada dalam rahmat Allah..untuk makluman, kes kehilangan kabel telefon semakin menjadi2 di kampong aku..termasuk la jugak kawasan rumah aku..woo

  Ape yang nak aku kongsi hari ini adalah mengenai satu hadis,  yang menyebut tentang perbezaan antara dua tempat..

  Daripada Abu Hurairah r.a., nabi SAW bersabda yang bermaksud:
" tempat yang paling disukai Allah ialah masjid. manakala tempat yang paling dibenci Allah ialah pasar".. (riwayat Muslim)

  Telah disebut oleh ulamak, huraiannya pasar merupakan tempat timbulnya fitnah-fitnah dunia. Manakala sebaliknya, selain dari tempat beribadah, masjid juga digunakan untuk menimba ilmu dan bersilaturrahim..

  Macam susah jer nak hurai tajuk ni..huhu..tapi tak pe, aku kan cuba.. bila dah dilabel sebagai tempat yang dibenci, maka sudah pasti ia nyer takde keberkatan..korang sendiri pon boleh tengok, kat supermarket..waktu magrib merupakan waktu paling ramai orang mengunjungi mane2 mall..kalu tak caye, try2 la usha kat tempat korang..malah klu kat kampung sekali pon, cub tengok kat kedai2 kopi..pasti ramai anak2 muda yang lepak pada waktu magrib..

  Korang pon taw yang waktu magrib merupakan waktu setan2 laknat berkeliaran mencari2 mangsa untuk dihasut ke lembah kehancuran..semoga kita semua dijauhkan Allah dari tipu daya Iblis dan konco2 nyer...untuk mengnjungi supermarket dan kedai2 kopi tak salah, tapi situasi dan keadaan yang disalah guna itu lah yang mengheret kita ke arah kemurkaan Allah..


No comments: