Thursday, January 3, 2013

bahaso puok kito

assalamualaikum..

mood: sedikit heppy

hermm..takdo la heppy sangat sampai asyik sonyum jerr 36 jam.. sekurang2nyer hilang la sikit kerutan kat dahi licin aku ni.. hahak

mako nyo sebelum pegi lebih jauh, ku ucapkan terima kasih tak terhingga dan syukur sangat2 ke hadrat Ilahi atas segala nikmat yang dikurniakan..syukran ya Rabb!

so skang ni kitorang memang tengah sibuk ngan persediaan untuk menerima kehadiran pelajar baru bagi sesi tahun 2013.. kite orang laki ni, wlupon borak 36 jam, kejer tetap jalan nohh..

tetengah duk menyibuk tu, aku tertarik ngan satu persoalan berkenaan kemahiran berbahasa.. pernah tak korang terfikir acane orang cina boleh menguasai bahasa melayu, sedangkan jarang sangat orang melayu kita mampu menguasai bahasa cina? fikir2 kan neh .. ~ngokngek

realiti nya,  macam aku ni berbangsa melayu, adalah satu kebanggaan kot kalau aku mampu bercakap dengan bahasa arab atau inggeris.. bukan nak bangga mahupon takbur dan tidak sama sekali bongkak, alhamdulillah bahasa arab boleyh la kuasai sikit2.. tapi yang masalah nyer bahasa inggeris..sojak aku kecik bawak ke besor, bahaso inggeris lorh benda yang paling aku menyampah..

sebab tu lerr impian aku nak carik pasangan hidupp yang mampu kuasai bahasa matsaleh ni.. kat mane nak cari? nanti2 lah aku pikir sendiri..hehe

tapi yang menjadi masalah kadang2 orang kita ni terlalu obses nak belajar bahasa asing sampai bahasa sendiri pon terabai..sedeyh keng..bukan nak cerito politik, tapi sebagai peringatan, banyak benda yang boleh kita jadikan sebagai sempadan.. macam heboh suatu ketika dulu, penggunaan bahasa inggeris dalam matapelajaran matematik dan sains.. seperti yang dijangka, ramai anak2 melayu kita gagal dalam exam masing2..sape yang salah? lu pikir la sendiri..

okeyh sebelum aku blah, jum layan lawak ringkas yang boleyh tahan bangangg nyer..

"seorang lelaki baru kembali dari Amerika. Kawannya bertanya, "ketika kau di sana, apakah yang paling banyak menghairankan kau?"
Lelaki itu berkata, "Mereka mempunyai budak-budak yang boleh bercakap bahasa Inggeris dengan fasih."

kbai.. :-)


No comments: