Friday, January 11, 2013

ugoh!


salam jumaat..

erm.. perkara yang cukup merunsingkan aku skang ni.. tu lerr, kecik2 taknak belajor..bile dah besor memang menyusahkan orang..hadui

ketika di masjid tadi, bilamana imam membaca surah sajdah.. imam tersebut telah sujud sajdah sebelum sampai pada ayat yang sepatutnya.. persoalan, adakah solat itu sah? cane nak jawab.. dari ilmu yang aku ada, masalah ini berkait dengan masalah penambahan rukun.. tapi ketika itu, tanpa bukti atau dalil yang kukuh, ape aku nak jawab!

so, untuk memenuhi kekhilafan yang ada..aku suh semua pelajar mengulangi sembahyang diorang.. walaupon ade yang enggan mengulangi, dorang ade sebab tersendiri..

maka terpaksa lah aku bertafakur sejenak.. teringat satu persoalan yang pernah ditimbulkan mengenai masalah ini pada suatu ketika dulu.. jawapan nya adalah tidak sah seandai kita mengetahuinya.. nas ini diambil dari kitab 'sabilalmuhtadin' ;

"jika sujud ia dahulu daripada sempurna ayatnya, jikalau dengan satu huruf sekalipon tiadalah sah sujudnya, kerana belum masuk waktunya.."


p/s: menuntut ilmu adalah wajib bagi setiap muslim

No comments: